16.07.2018
Wszyscy pasjonowali się zimowymi igrzyskami olimpijskimi w Korei Południowej, wszyscy pasjonują się zimową wyprawą na K-2 i tym co się dzieje w zakładanych przez wspinaczy bazach wypadowych na szczyt dotąd niedostępny w warunkach zimowych, więc… I ja postanowiłem założyć w te mroźne dni swoją BAZĘ. Oczywiście we wrocławskim Hotelu Polonia. Zaraz się wytłumaczę. Będzie to baza weekendowa, założona w celu zdobycia wrocławskiego Teatru Capitol.
Pierwsze zdobycie „Szczytu” mam za sobą. W niedzielę, 25 lutego, byłem na spektaklu „ FRANKENSTEIN”. To musicalowa wersja historii Doktora Frankensteina i Monstrum według autorskiego scenariusza i w reżyserii Wojciecha Kościelniaka – jednego z najwybitniejszych obecnie reżyserów sceny muzycznej w Polsce. Muzykę napisał Piotr Dziubek, teksty piosenek Rafał Dziwisz, scenografię zaprojektował Damian Styrna. W rolach głównych wystąpili Mariusz Kiljan jako Doktor Frankenstein i Cezary Studniak jako Monstrum. Widowisko z dużą obsadą i świetną muzyką, nie szczędzi widzom dreszczu emocji, ale z lekkim przymrużeniem oka.
Wojciech Kościelniak poprzez historię szalonego naukowca i stworzonego przez niego Monstrum, opowiada nam o narodzinach zła, o pierwiastku pychy, który lęgnie się w ludzkiej duszy i pozwala marzyć o boskiej roli stworzyciela. Ostrzega przed niebezpieczeństwem tych zabiegów. Te wszystkie elementy serio są w spektaklu równoważone lekką formą. Wojciech Kościelniak nie zamęcza nas swoimi spostrzeżeniami na temat sztucznej inteligencji i etyki w nauce, serwując je przy okazji, w lekkostrawnym opakowaniu teatru rozrywki. Jeśli gdziekolwiek moż spełnić się marzenie o spektaklu, który bawiąc, skłania do myślenia, to „ Frankenstein” jest bardzo blisko takiego ideału. Opuszczałem Teatr „Capitol”, a później Hotel „Polonia” usatysfakcjonowany. Myślę, że podobnie będzie w następny weekend.
Na sobotę, 3 marca, wykupiłem bilety na spektakl „ Ja, Piotr Riviere…”, w Teatrze „Capitol”. Spektakl będzie w ten weekend grany w piątek, 2 marca, o godzinie 18.30, w sobotę, 3 marca, o godzinie 18.00 i w niedzielę, 4 marca, o godzinie 17.00. Jego pełny tytuł brzmi: „ Ja, Piotr Riviere, skorom już zaszlachtował siekierom swoją matke, swojego ojca, siostry swoje, brata swojego i wszystkich sąsiadów swoich…”.
Przyznacie brzmi makabrycznie, ale historia ta wydarzyła się w 1835 roku w normandzkiej wsi. Młody człowiek, Piotr Riviere, zamordował matkę, siostrę i brata. Uciekł i ukrywał się w najbliższej okolicy. Schwytany, opisuje wszystko co doprowadziło do zbrodni. Jego zeznania ujawniają niepokojące relacje między członkami rodziny.
Zasadniczą kanwą spektaklu są wydarzenia poprzedzające zbrodnię. Staniemy się świadkami, a zarazem uczestnikami rozprawy sądowej, w czasie której wysłuchamy opowieści ofiar. Wśród ekscytujących smaczków gminnej kroniki kryminalnej, XIX wiecznych analiz lekarskich i sądowych procedur z epoki, rozgrywa się historia straszna i… śmieszna do łez.. Zawikłana i gęsta od znaczeń jak fresk z szalonym „ danse macabre”.
Wabieni w objęcia śmierci uczestnicy tego tańca są jeszcze trochę dobrzy albo źli, mądrzy albo głupi, starzy albo młodzi, ale w obliczu rychłego końca nie ma to już dla nikogo większego znaczenia. Reżyser spektaklu, Agata Duda – Gracz tworzy wyborny portret małej, zamkniętej społeczności i wysnuwa z niego opowieść o wybaczeniu i zbawieniu, o współistnieniu żywych i umarłych, o względności dobra i zła.
Premiera tego spektaklu odbyła się 9 listopada 2012 roku. I ciągle ma komplety publiczności. W 2013 roku Agata Duda – Gracz za ten spektakl otrzymała Wrocławską Nagrodę Teatralną „ za porywający, zrealizowany z rozmachem, spójny artystycznie spektakl”.
Agata Duda – Gracz reżyseruje w wielu polskich teatrach. Najczęściej sięga po dramaty Geneta, Camusa, Twaina, Szekspira, Gogola. Za prace scenograficzne i reżyserskie otrzymała, między innymi, „ Złoty Laur za mistrzostwo w Sztuce”, nagrodę przyznawaną przez Fundację Kultury Polskiej w Krakowie. Jej teatr bywa porównywany do teatru Józefa Szajny i Tadeusza Kantora. Jest w pełni autorski, od scenariusza przez wizję plastyczną, kostiumy, charaktyzację, po reżyserię.
Autorem muzyki do śpiewanego w całości spektaklu jest Piotr Dziubek, muzyk, kompozytor, aranżer, związany z Teatrem Muzycznym „Capitol” od zawsze, gdzie skomponował muzykę do wielu spektakli, m.inn. „Idioty”, „Lalki” i „ Frankensteina” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Autor aranżacji i kierownik muzyczny kilkunastu koncertów Przeglądu Piosenki Aktorskiej.
I tutaj dochodzimy do następnej mojej weekendowej BAZY w Hotelu „Polonia”. Oto 16 marca rozpoczyna się 39. Przegląd Piosenki Aktorskiej. Tak się składa, że wszyscy moi dzisiejsi BOHATEROWIE są bardzo związani z tym Przeglądem. Wojciech Kościelniak to Laureat Konkursu na przykład, Agata Duda – Gracz zaś wyreżyserowała Galę 31. Przeglądu. Ale o samym Przeglądzie z numerem 39. Napiszemy osobno, następnym razem meldując się w „Polonii”.
Hotelowy bywalec
Po pierwszych eliminacjach Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki, nominacjach Rady i szkół teatralnych, znamy nazwiska 20 wykonawców, którzy 16 marca zaśpiewają na scenie Impartu.
Członkowie Rady Artystycznej Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk oraz Cezary Studniak, dyrektor artystyczny PPA, i Paweł Krupski, główny producent PPA, po wysłuchaniu uczestników I etapu Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki zakwalifikowali następujące uczestniczki i uczestników:
Wojciech Dereń – aktor Cloud Theatre i Teatru Neon z Wrocławia
Emilia Kudra – aktorka Teatru im. Stefana Jaracza i Teatru V6 w Łodzi
Stanisław Linowski – student AST w Krakowie
Karolina Micor – wokalistka, pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach
Agata Rożankowska – wokalistka, studiowała wokalistykę jazzową w bydgoskiej Akademii Muzycznej
Michał Ruksza – pianista, kompozytor, kierownik muzyczny kabaretu Zenona Laskowika; Poznań
Marcel Sabat – aktor filmowy i teatralny, projektant mody; Warszawa
Marta Skowiera – studentka AST w Krakowie
Małgorzata Walenda – studentka AST w Krakowie
Joanna Wąż – aktorka Lubuskiego Teatru im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze
Zaproszeni przez Radę do udziału w II etapie to:
Beata Banasik – wokalistka, laureatka wielu konkursów piosenki
Michał Sitarski – aktor Teatru Powszechnego w Warszawie
Miruna Chypś – wokalistka, laureatka 22. OFPA w Rybniku; mieszka w Warszawie
Hanna Piosik – wokalistka znana w świecie muzyki improwizowanej, na PPA zobaczymy ją także w klubie festiwalowym z projektem „Lost Education”
Nominowani przez szkoły teatralne to:
Dorota Szperlak – AST w Krakowie, filia we Wrocławiu
Kinga Zygmunt – AST w Krakowie, filia we Wrocławiu
Małgorzata Kozłowska – AT w Warszawie
Katarzyna Mazur – Wydz. Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, AT w Warszawie
Damian Sosnowski – AST w Krakowie
Marta Wiśniewska – Szkoła Filmowa w Łodzi
W Konkursie śpiewać można w dowolnym języku, niekoniecznie po polsku. Obowiązuje jednak Kanon Piosenki Aktorskiej: w trosce o poziom repertuarowy i po to, żeby osadzić konkurs w rejonach stylistycznych właściwych tradycji Przeglądu, jedna spośród wykonywanych piosenek musi pochodzić ze spuścizny Jacques’a Brela, Bertolta Brechta, Nicka Cave’a, Serge’a Gainsbourga, Jonasza Kofty, Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej, Jeremiego Przybory, Toma Waitsa, Kurta Weilla, Włodzimierza Wysockiego albo z repertuaru Edith Piaf lub Czesława Niemena.
II Etap Konkursu odbędzie się w tym roku w dniu 16 marca w Imparcie we Wrocławiu. Późnym wieczorem tego samego dnia dowiemy się, kogo Rada Artystyczna zakwalifikowała do Finału.
Każdy z finalistów otrzyma za wejście do Finału nagrodę w wysokości 3 tysięcy złotych.
Finał Konkursu będzie miał miejsce w Capitolu w dniu 23 marca 2018 r.
Decyzją Jury przyznana zostanie Grand Prix 39. PPA – statuetka Tukan Złoty oraz 25 tysięcy zł, dziennikarze przyznają statuetkę Tukana Dziennikarzy, obecna na Koncercie Finałowym publiczność wybierze laureatkę lub laureata Tukana Publiczności.
Stowarzyszenia Autorów ZAiKS przyzna nagrodę w wysokości 10 tysięcy złotych za najlepsze wykonanie polskiej piosenki, a Niemiecko-Polskie Towarzystwo Kulturalne Polonica – 3 tysiące zł wraz z zaproszeniem do udziału w Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii.
Jest też nagroda specjalna dziennikarzy muzycznych: koncert RAM Session, zorganizowany przez Radio RAM we Wrocławiu i transmitowany na 89,8 FM oraz w internecie.
: infinito